Jak pracować, by się nie wypalić? Oto 10 sposobów

Anna Witkiewicz

dyplomowany coach, specjalizuje się w coachingu kariery. Pracuje z osobami, które chcą czerpać ze swojej pracy więcej radości i satysfakcji.

Termin work-life balance zrobił ostatnio wyjątkową karierę. A co oznacza w praktyce?

Ideałem, do którego wielu z nas dąży, jest równowaga między życiem zawodowym i osobistym, czyli work-life balance. To stan, kiedy czujesz się w swoim życiu dobrze. Wszystko jest w nim na swoim miejscu, twoje ważne potrzeby są zaspokojone, sprawy idą w dobrym kierunku. Nie da się tego stanu osiągnąć raz na zawsze, jest to raczej coś, co wypracowujemy każdego dnia.

Czytaj także: 11 sygnałów, że zbyt wiele inwertujesz w pracę

Jeśli chcesz go uzyskać, zacznij od określenia tego, jak chcesz, aby wyglądało twoje życie, i jak chcesz się w nim czuć. Następnie zastanów się, co pomoże ci osiągnąć ten stan: jakie działania, w jakich sferach życia.

Oto podpowiedzi, na co warto zwrócić uwagę:

  1. Żyj w zgodzie ze sobą – wybierz odpowiednią dla siebie pracę. Starania, by przekonać się do pracy, która zupełnie do ciebie nie pasuje, spełzną na niczym i przyspieszą twoje wypalanie się. Temperament i naturalne predyspozycje każdego z nas sprawiają, że w jednej pracy będziemy na swoim miejscu, a w innej zawsze będziemy czuli się jak ktoś obcy i niekompetentny.Podążaj za tym, co jest twoim prawdziwym potencjałem. Zmieniaj to, co możesz zmienić. Ważne, abyś umiał w porę dostrzec, co konkretnie staje się dla ciebie w pracy źródłem przeciążenia, i podjął działania, by to zmienić. Najpierw zastanów się, co sam możesz zmienić w podejściu do pracy, a jeśli to nie wystarczy, porozmawiaj ze swoim przełożonym – być może potrzebujesz innego zakresu obowiązków. Idź z propozycją konkretnych rozwiązań, wskaż korzyści, jakie odniesie firma z wprowadzonych zmian.
  2. Ustal swoje życiowe priorytety. Kiedy wiesz, na jakich wartościach chcesz oprzeć swoje życie, łatwiej będzie ci ich pilnować. Co jakiś czas sprawdzaj, czy jesteś im wierny, czy praca nie zawłaszcza ci ważnych sfer życiowych. Jeśli wartości firmy, w której pracujesz, są nie do pogodzenia z twoimi i wpędzają cię w ostry wewnętrzny konflikt, warto pomyśleć o zmianie pracy. Stawiaj granice. Tak, wszyscy wiemy, w pracy to trudne. A jednak niektórym się udaje! Dołącz do nich. Zacznij od pokazania, że w ogóle masz granice. Często zostajemy obarczeni zbyt wieloma zadaniami dlatego, że nie potrafimy powiedzieć „nie”. Nie bierz na siebie niedokończonych spraw innych.
  3. Stawiaj granice samemu sobie – ile godzin chcesz przeznaczać na pracę, gdzie zaczyna się czas przeznaczony tylko dla twojej rodziny, na odpoczynek i inne aktywności.
  4. Doceniaj siebie. Świętuj swoje sukcesy, ceń swoje umiejętności. Co jakiś czas spójrz za siebie i przypomnij sobie, ile udało ci się osiągnąć, ile trudności pokonać. Daj sobie prawo do błędu i gorszego dnia. Nikt nie jest doskonały, ty również. Wyciągaj wnioski z każdego doświadczenia: czego cię nauczyło, co w przyszłości możesz zrobić inaczej, i idź dalej. Nie zadręczaj się, nie rozpamiętuj tego.
  5. Daj sobie prawo do odpoczynku i regeneracji. Traktuj odpoczynek tak samo serio jak pracę. Planuj go. Nawet jeśli kochasz swoją pracę, dbaj o to, by robić w niej przerwy, mieć czas wolny, odpowiednią ilość snu i czas na przyjemności.
  6. Ruszaj się, uprawiaj sport, który lubisz. Zwłaszcza jeśli pracujesz głową, twoje ciało będzie ci za to wdzięczne. Wysiłek fizyczny pozwoli ci też złapać dystans do wielu spraw. Podczas urlopu zajmij się urlopem, a nie pracą.
  7. Odżywiaj się zdrowo. Stawiaj na naturalne, nieprzetworzone produkty, szerokim łukiem omijaj fast foody, uważaj na używki. Twój organizm nie da się oszukać – da ci dokładnie taką energię, jakiej jakości będzie pożywienie, którego mu dostarczysz. Pomyśl, czy gotowanie nie będzie dla ciebie jednocześnie świetnym sposobem na relaks i okazją do spotkań z przyjaciółmi. Słuchaj swojego ciała. Ono pierwsze ci powie, kiedy powinieneś o siebie zadbać i zwolnić. Powie też, kiedy siebie krzywdzisz i nie szanujesz. Słuchaj jego głosu, ciało jest zawsze po twojej stronie.
  8. Pielęgnuj ważne relacje. Bez bliskich osób, bez ich uśmiechu, zainteresowania, troski i wsparcia, usychamy. Miłość i przyjaźń pomagają przetrwać trudne chwile, a czas spędzony z rodziną i przyjaciółmi oddala od pracy i jej problemów. Bliscy wnoszą do naszego życia inną perspektywę – ich obecność przypomina o tym, co naprawdę ważne.
  9. Miej hobby i swoje rytuały. To nie musi być nic wyszukanego. To może być praca w ogrodzie, wędkowanie, bieganie, czytanie, taniec – miej taką przestrzeń, do której praca nie ma wstępu. Gdzie jest miejsce tylko na relaks, radość i twórczą ekspresję.
  10. Rozwijaj się. Nie tylko w swojej dziedzinie. Szukaj tego, co daje ci do myślenia, co stawia przed tobą pytania i wyzwania: ciekawych ludzi, książek, filmów, aktywności. Bądź ciekawy i otwarty na nowe.
  • Kategoria: Praca
  • Data:
  • Źródło:
    • Coaching Extra 2/2014
  • c
Komentarze