Co zrobić, żeby w czasie lektury zabrać głowę... w podróż? Poznaj sposoby na uważne czytanie

Mindfulness pomaga w treningu świadomego skupiania uwagi. A czytanie może być jednym z użytecznych narzędzi w tym procesie. Prof. Philips uważa, że ćwiczenie uważnego czytania może służyć – i to dosłownie – jako trening zdolności poznawczych, uczyć nas, jak skupiać i modelować naszą uwagę i jak aktywować nowe obszary mózgu. I tak pojawia się pojęcie „mindful reading”.

Jak czytać świadomie?

Nie jest to wcale takie proste. Badania wykazują, że przez 20–40 proc. czasu poświęconego na czytanie myślimy o niebieskich migdałach. Oznacza to, że jeśli czytamy przez godzinę, to przez mniej więcej dwadzieścia minut nasza uwaga będzie skupiona na czymś zupełnie innym niż lektura. Dzieje się tak przede wszystkim – i pewnie żadne to zaskoczenie – podczas lektury dokumentów, które musimy przeczytać. Jak więc przyciągnąć rozproszoną uwagę czytelnika z powrotem? Okazuje się, że w praktyce czytania można zastosować te same metody, jakie stosuje się w treningu uważności i w medytacji.

Specjaliści radzą, że jeśli chcemy naprawdę skupić się na lekturze, powinniśmy:

  • w miarę możliwości wyłączyć wszelkie rozpraszacze, w tym telefon, komputer, telewizor, nie odbierać maili, nie słuchać wiadomości,
     
  • zarezerwować sobie czas na zanurzenie się w lekturze,
     
  • czytać, zwracając uwagę na słowa, frazy i zdania, ale mając równocześnie świadomość naszej tendencji do rozpraszania uwagi,
     
  • warto być wyczulonym na momenty dekoncentracji,
     
  • kiedy przyłapiemy się na tym, że nasze myśli poszybowały z dala od lektury, uwagę można ponownie przyciągnąć do czytanych stron, bez oceniania tego, co się stało i robienia sobie wyrzutów,
     
  • warto czytać systematycznie – najlepiej codziennie,
     
  • jeśli zależy nam na wytrenowaniu umiejętności skupiania uwagi, warto zamiast fascynującej książki wybrać nudniejsze opracowanie – książkę do nauki języków, materiały biznesowe (możliwości jest wiele). Wówczas utrzymanie uwagi będzie prawdziwym wyzwaniem.

Z czasem nasza zdolność do uważnego czytania poprawi się. I nie tylko ona, bo umiejętność koncentracji przyda się z pewnością także przy innych czynnościach.

  • Kategoria: Życie
  • Data:
  • Źródło:
    • Coaching 1/2016
  • c
Komentarze