Carrizozo Malpaís – czarna blizna na pustyni w Nowym Meksyku. Ma 80 km długości i jest widoczna z kosmosu

Carrizozo Malpaís, masywny starożytny wypływ lawy widziany z kosmosu wygląda jak “czarna blizna”. Jeden z astronautów z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zrobił oszałamiające zdjęcie pustyni w Nowym Meksyku.
Pustynia Chihuahua

Carrizozo Malpaís to wypływ lawy bazaltowej, który obejmuje ok. 337 km2 powierzchni i ma 75 km długości. Znajduje się w pobliżu Carrizozo, miasta na pustyni Chihuahua w Nowym Meksyku i jest jednym z największych wypływów lawy, które powstały na Ziemi w ciągu ostatnich 10 000 lat.

“Czarna blizna” na pustyni

Obraz jest tak naprawdę mozaiką czterech zdjęć wykonanych 30 czerwca przez jednego z astronautów przebywających na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Jest tym samym jednym z najbardziej szczegółowych zdjęć lotniczych przepływu lawy, jakie kiedykolwiek wykonano. Zostało opublikowane na stronie NASA Earth Observatory.

Little Black Peak – nieaktywny stożek wulkaniczny położony na północnym krańcu Carrizozo Malpaís – jest najwyższym punktem większego wulkanu tarczowego. Erupcja, która doprowadziła do powstania Carrizozo Malpaís rozpoczęła się ok. 5000 lat temu i trwała 20-30 lat. W tym czasie magma powoli wypływała z wulkanu tarczowego, który jest do dzisiaj uśpiony. Powstał drugi najmłodszy wypływ lawy w Nowym Meksyku i jeden z najdłuższych z epoki holocenu. Od najbardziej wysuniętych na północ do najbardziej wysuniętych na południe punktów rozciąga się na 75 km przez pustynię Chihuahua.

Czytaj też: Co wulkan, to obyczaj. Życie na Ziemi dawniej kontrolowały superwulkany. A dzisiaj?

Jaśniejsze obszary w strumieniu to różne rodzaje cech lawy, m.in. szczeliny, zapadnięcia i depresje lub nagie obszary bez lawy. W obrębie tych stref może rosnąć roślinność, taka jak opuncje czy jałowce. Droga przecina górny obszar strumienia lawy, a linia kolejowa łączy się z miastem Carrizozo. Malpaís Spring rozciąga się od południowej strony strumienia, na północ od poligonu rakietowego White Sands Missile Range.

Carrizozo Malpaís /Fot. NASA

Więcej na ten temat można przeczytać na oficjalnej stronie U.S. Geological Survey (USGS).