To najstarsza europejska skamieniałość ludzkiego przodka. Niezwykłe odkrycie w Hiszpanii

Fragment kości szczękowej, który znaleziono przed kilkunastoma dniami na terenie Hiszpanii, liczy 1,4 miliona lat. Sprawia to, że skamieniałość jest najstarszą dotyczącą ludzkiego przodka odkrytą na terenie Starego Kontynentu.

Co ciekawe, poprzednia rekordzistka pochodziła z podobnego obszaru, lecz była zauważalnie młodsza – miała bowiem około 1,2 miliona lat. Najnowszego odkrycia dokonano 30 czerwca w paśmie górskim Atapuerca. Miejsce to słynie z licznych pozostałości po prehistorycznej obecności człowieka w Europie. Warto jednocześnie mieć na uwadze, że datowanie tej skamieniałości jest dość niepewne.

Czytaj też: Wisiorki z ludzkich kości. Naukowcy na tropie kanibali sprzed tysięcy lat

Wynika to z faktu, iż naukowcy nie przeprowadzili w tym zakresie szczegółowych analiz. Zamiast tego założyli, że skoro odkrycia dokonano około dwóch metrów głębiej niż w przypadku skamieniałości liczącej 1,2 miliona lat, to wydaje się logicznym, że jest ona starsza. Prace na terenie tego stanowiska archeologicznego trwają od dekad i rozpoczęły się w 1978 roku.

Skamieniałość może liczyć nawet 1,4 miliona lat

Fragment kości szczękowej ma około 8 centymetrów długości, a dokładne określenie jego wieku powinno zająć od sześciu do ośmiu miesięcy. Poza tym kluczowe będzie też zidentyfikowanie właściciela kości i dopasowanie go do konkretnego gatunku. Dalsze ustalenia w tej sprawie będą istotne choćby ze względu na lepsze zrozumienie ewolucji szczęk. Zdaniem naukowców w pewnym momencie nasi odlegli przodkowie, a w zasadzie ewolucja, wypracowała kompromis, za sprawą którego możliwa była maksymalizacja siły i szybkości, jaką osiągają.

Czytaj też: Badają grobowiec sprzed 5000 lat. Prawdopodobnie jest powiązany z królem Arturem

Gdyby jednak wziąć pod uwagę najszybsze bądź najsilniejsze szczęki, to pod tym względem ludzie nie mieliby większych szans z innymi gatunkami. W tej pierwszej kategorii liderują mrówki z rodzaju Odontomachus, które są w stanie otwierać i zamykać swoje szczęki w tempie 2300 razy szybszym niż zajmuje mrugnięcie okiem. Z kolei wśród “siłaczy” wyróżniają się krokodyle różańcowe – gady te potrafią osiągać siłę zacisku około 30-krotnie większą niż w przypadku ludzi.

Musimy kontynuować nasze badania przez około co najmniej rok. … To zajmuje mnóstwo czasu. To co możemy powiedzieć, to że znaleźliśmy skamieniałość, która jest bardzo ważna i interesująca, która należy do jednej z pierwszych populacji, które przybyły do Europy.podsumował José María Bermúdez de Castro