Wygląda upiornie, ale spokojnie – to tylko ryba. Nowy gatunek odkryty u wybrzeży Tajlandii

W głębinach Morza Andamańskiego u wybrzeży Tajlandii naukowcy odkryli nigdy wcześniej nie widziany gatunek “rekina widma” z masywną głową, gigantycznymi, opalizującymi oczami i pierzastymi płetwami.
Nowy gatunek ryby głębinowej odkryty w Morzu Andamańskim /Fot. Unsplash

Nieuchwytne stworzenie głębinowe, należące do gatunku Chimaera supapae, to ryba chrzęstnoszkieletowa należąca do rzędu chimerokształtnych, które występują na głębokościach ok. 500 m i żywią się zwierzętami zamieszkującymi dno (skorupiakami, mięczakami czy robakami). Niektórzy nazywają je “rekinami widmo”, choć w istocie nimi nie są.

Czytaj też: Wygląda jak cień i pochłania światło jak czarna dziura. Taka ryba to prawdziwa rzadkość

Według National Marine Sanctuary Foundation są one spokrewnione z rekinami, ale oddzieliły się od nich ok. 400 mln lat temu. Członkowie tych grup różnią się między sobą dużymi pyskami, a w przypadku rodziny Chimaeridae – położeniem płetw odbytowych. Nowy gatunek został opisany w czasopiśmie Raffles Bulletin of Zoology.

Ta dziwaczna ryba to zupełnie nowy gatunek

W październiku 2018 r. w ramach badania głębinowego odkryto pojedynczy okaz na głębokości 772–775 m w Morzu Andamańskim u wybrzeży Tajlandii. Pierwotnie został uznany za Chimaera aff. makrospina, ale analiza i morfologiczna wykazały, że to nowy gatunek. Nazwano go Chimaera supapae na cześć prof. Supapa Monkolprasita, który zmarł w 2013 r. i całe swoje życie poświęcił badaniu ryb chrzęstnoszkieletowych w Tajlandii.

Czytaj też: Osobliwa ryba upolowana na Azorach. Ten gatunek nie był tu wcześniej spotykany

Nową rybę można odróżnić od innych rekinów widmo po jej niezwykłym wyglądzie. Ma masywną głowę, krótki pysk i duże owalne oczy. Uważa się, że okaz znaleziony przez zespół to niedojrzały samiec o całkowitej długości 50,8 cm. Ma szerokie płetwy piersiowe, które mają związek ze zdolnością tych stworzeń do manewrowania po skalistym dnie o dużej rzeźbie terenu.

Chimaera supapae to nieznany wcześniej gatunek ryby głębinowej

Naukowcy porównali Chimaera supapae z 11 innymi gatunkami z rodzaju Chimaera. Nowy gatunek różni się od dwóch innych gatunków kolorem, ponieważ jest ciemnobrązowy, bez żadnych plam, pasków i plam. Duże, opalizujące, zielone oczy C. supapae pomagają zwierzęciu widzieć w czarnych jak smoła wodach. Uczeni uważają, że nowy gatunek należy do własnego kladu, ponieważ nie jest blisko spokrewniony z Chimaera makrospina, australijską rybą, do której jest bardzo podobny fizycznie.

Dr David Ebert z Pacific Shark Research Center San Jose State University mówi:

Ewolucyjnie te chimery należą do najstarszych linii rodowych ryb, których rodowód sięga 300–400 milionów lat. Odkrycie nowych gatunków, takich jak ta chimera, pokazuje nam, jak mało wiemy o środowisku morskim i jak wiele pozostaje jeszcze do odkrycia.