Znaleźli zarodki dinozaurów. Niesamowite odkrycie sprzed 66 mln lat

Jaja dinozaurów zawierające zarodki zawsze będą zwracały uwagę. A tak się składa, że na terenie chińskiej prowincji Jiangxi udało się znaleźć pozostałości po tzw. hadrozauroidach.
Znaleźli zarodki dinozaurów. Niesamowite odkrycie sprzed 66 mln lat

Przed kilkoma dniami naukowcy z Fujian Science and Technology Museum oraz China University of Geosciences opisali swoje dokonania na łamach BMC Ecology and Evolution. Jaja pochodzą z kredy późnej i zostały wydobyte z formacji Hekou położonej w południowo-wschodniej części Chin. Jak wyjaśniają autorzy, kształt zarodka przypomina ten obserwowany u późnokredowych hadrozauroidów z gatunków Levnesovia transoxiana, Tanius sinensis i Nanningosaurus dashiensis, dlatego istnieje możliwość, że były one z nimi spokrewnione.

Jaja dinozaurów, szczególnie z zarodkami, nie należą do częstych znalezisk

Nowo odkryty okaz został określony mianem Ying Baby i trafił do jednego z muzeów w prowincji Fujian. Jajo ma kształt elipsy o średnicy około 9 centymetrów, co jest stosunkowo niewielkim rozmiarem jak na dinozaury. Z tego względu paleontolodzy przypuszczają, iż hadrozaury, czyli rodzina wywodząca się z grupy hadrozauroidów, składały stosunkowo nieduże jaja, przez co rozwój ich młodych następował później niż u przedstawicieli innych rodzin.

Hadrozaury są czasami nazywane dinozaurami kaczodziobymi, a geneza tego określenia jest stosunkowo prosta do rozszyfrowania. Charakteryzowały się one bowiem płaskim, przywodzącymna myśl kacze dzioby, kształtem pyska. Osiągały przy tym naprawdę imponujące gabaryty, ponieważ mogły ważyć ponad 3 tony, mając przy tym nawet 12 metrów długości.

Co najmniej dwa jaja znalezione w czasie prac budowlanych na terenie chińskiej prowincji Jiangxi zawierają możliwe do zidentyfikowania zarodki. W grudniu ubiegłego roku ten sam zespół badawczy natrafił na szereg skamieniałości zarodków dinozaurów, wliczając w to pozostałości rozwijającego się przedstawiciela grupy owiraptorozaurów.

Liczne gatunki nadal czekające na odkrycie

Analizy tego typu znalezisk mogą dostarczyć kluczowych informacji, które posłużą następnie do badań nad reprodukcją, zwyczajami czy ewolucją dinozaurów. Te wyginęły w konsekwencji uderzenia kosmicznej skały, co nastąpiło około 66 milionów lat temu. I choć nauce jest znanych ponad 700 gatunków dinozaurów, to kolejne setki czekają na odkrycie. Ich identyfikacja, ze względu na stan szczątków oraz subtelne różnice pomiędzy poszczególnymi osobnikami jest jednak niezwykle wymagającym zadaniem.